Programma 9. Besturen in verandering van tijden
1. Wat willen we bereiken?
Besturen, samenwerken, organiseren, innoveren en digitaliseren.
De Gemeenteraad, het college van Burgemeester & Wethouders en de gemeentelijke organisatie werken samen aan een samenleving waarin we in verbinding zijn. In verbinding met onze inwoners, vrijwilligers, ondernemers en andere samenwerkingspartners. We doen dit voor de gehele Osse gemeente, ieder vanuit onze eigen rol. Belangrijke kernwaarden daarbij zijn: zichtbaar, betrouwbaar en realistisch.
Gemeente Oss is integer en transparant met respect voor elkaars functies en posities. Participatie en betrokkenheid bij de besluitvorming is belangrijk. Dit stimuleren we actief en hebben een plek in onze manier van werken. We willen dat inwoners betrokken zijn de gemeenschap en actief meedoen en initiatief nemen.
We willen samen duurzaam vooruit. Om dit te realiseren is een sterke organisatie nodig. Oss groeit en de organisatie groeit mee. We willen dat onze bedrijfsvoering en dienstverlening een stevig fundament vormen, meegroeien en inspelen op veranderende omstandigheden en nieuwe wetgeving. Verdergaande digitalisering, meer samenhang tussen de verschillende onderdelen en adequate stuurinformatie verstrekken, maken onderdeel uit van deze ontwikkeling. Ook het zijn van een aantrekkelijke werkgever, onze medewerkers faciliteren om te kunnen groeien en het creëren van voldoende kennis en kunde om de opgaven uit te kunnen voeren is een belangrijke opgave.
2. Wat zijn de komende periode de belangrijkste speerpunten?
Bestuur
We hebben in 2023 en 2024 verschillende aanpassingen gedaan en experimenten uitgevoerd in het kader van de pilot verbeteren vergaderstelsel. We evalueren de pilot en passen daarna onze Reglementen van Orde aan op de nieuwe vergaderregels. Ook na de pilot blijven we kritisch op onze manier van vergaderen en staan we open voor verbeteringen.
We willen, op basis van een analyse van de verkiezingen in 2022, al in 2025 aan de slag gaan met het bevorderen van de opkomst van de gemeenteraadsverkiezingen 2026. We gaan door met versterken van onze raadscommunicatie. We willen hiermee de zichtbaarheid van de gemeenteraad vergroten.
In het Manifest gemeente Oss hebben we afgesproken hoe we binnen de gemeente Oss als raad, college en ambtelijke organisatie met elkaar samenwerken ten dienste van de inwoners van onze gemeente. Op basis van een evaluatie gaan we met Raad, College en Ambtelijke organisatie in gesprek over ons samenspel en het Manifest.
We geven een impuls aan het betrekken van jeugd en jongeren met de lokale democratie. Het bezoek van basisscholen aan de gemeente (Democracity) wordt geïntensiveerd; ambitie is om alle groepen 7 en 8 van de Osse basisscholen te bereiken. We gaan door met het ontvangen van de Osse middelbare scholen. De opzet van het project Gast van de Raad wordt gewijzigd door actiever inwoners uit te nodigen een kijkje in de keuken van de gemeenteraad te nemen.
Dienstverlening
De dienstverlening in onze samenleving verloopt steeds meer digitaal. Inwoners verwachten dat wij als gemeente een service kunnen bieden die vergelijkbaar is met de snelle, toegankelijke en duidelijke service die ze ook elders in de samenleving ervaren. Deze ontwikkeling stimuleren we met een programma Dienstverlening, dat ervoor gaat zorgen dat er meer samenhang komt tussen de activiteiten die erop gericht zijn om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren (denk aan kanaalstrategie, monitoring en sturing, vakmanschapsontwikkeling en een organisatie-brede digitaliseringsagenda). Het programma vraagt een verdere uitwerking en daarvoor is een uitvoeringsbudget nodig. Bij de kadernota 2026 presenteren we de concrete plannen.
De dienstverlening heeft de volgende speerpunten:
Naadloze klantinteractie
We zetten in op maximaal digitaal waar het kan, en persoonlijk waar nodig. Dat vraagt om betrouwbare kanalen die voldoen aan wet- en regelgeving met als basis consistente en betrouwbare informatie. Inwoners moeten probleemloos van het ene naar het andere kanaal kunnen overstappen. Een goed onderhouden en toegankelijke website is daarbij essentieel. Daarom hebben we de inhoud van onze website opgeschoond en een strategie ontwikkeld voor ons online platform. Daarmee zijn we er nog niet. Een goede website moet voldoen aan wet- en regelgeving, veiligheid en toegankelijkheid. In 2024 zetten we voorbereidende stappen om tot een concreet verbetervoorstel hiervan te komen.
Daarnaast zijn er wettelijke eisen waar wij op korte termijn aan moeten voldoen: de Wet digitale overheid (Wdo) en Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv).
Door de Wmebv krijgen burgers en ondernemers het recht om digitaal met de overheid te communiceren. De gemeente moet de digitale kanalen aanwijzen die burgers en ondernemers daarvoor kunnen gebruiken. Bij het gebruik van de digitale weg gelden nieuwe waarborgen, bijvoorbeeld ontvangstbevestiging en termijnverlenging bij storing.
Al onze producten en diensten moeten voldoen aan deze nieuwe wetgeving. Dat betekent een grondige screening van zo’n 400 producten en diensten. We gaan ook Open Formulieren inzetten. Deze toepassing wordt ontwikkeld vanuit o.a. Common Ground en draagt bij aan meer uniformering en standaardisering van onze processen. We zetten dit in voor al onze producten en diensten die we Wmebv-proof maken. Dit vraagt om een projectmatige aanpak vanaf het 3e kwartaal 2024 en het gehele jaar 2025.
Dienstverlening met de menselijke maat
Identiteitsfraude neemt toe. Om identiteitsfraude effectief te bestrijden gaan we gezichtsscanners inzetten. Deze technologie stelt ons in staat om op een veilige en efficiënte manier vast te stellen of de aanvrager van een nieuw identiteitsbewijs daadwerkelijk overeenkomt met de persoon op de foto van het oude paspoort of rijbewijs. Steeds meer Nederlandse gemeenten maken gebruik van deze innovatie. Door het gebruik van gezichtsscanners bieden we extra bescherming en service aan onze inwoners. Identiteitsfraude veroorzaakt grote problemen en het herstellen ervan kost veel tijd en moeite.
Organisatie en personeel
We bouwen ook de komende jaren door aan onze 100.000+ organisatie; vanuit een stevig fundament werken we aan de professionalisering van de organisatie en haar medewerkers om zo de gewenste schaalsprong mogelijk te maken. De groei van de gemeente brengt ook met zich mee dat we ons steeds meer richten op landelijke en regionale ontwikkelingen. Denk hierbij onze deelname in VNG en B7 verband. We gaan dit ondervangen door de eerder toegekende digitaliseringsadviseur Dienstverlening ook in te zetten voor de ontwikkeling van IT en bedrijfsvoering.
We streven ernaar dat het domein bedrijfsvoering & dienstverlening een stevige basis vormt voor de organisatie. Daarvoor moet het meegroeien met de schaalsprong die de organisatie maakt en inspelen op veranderende omstandigheden, veranderende wensen en nieuwe wetgeving. Verdergaande digitalisering, meer samenhang tussen de verschillende onderdelen en adequate stuurinformatie zijn hier voorbeelden van. We zetten ons in om het domein naar het gewenste niveau te brengen. De organisatievisie met de 7 pijlers vormt daarvoor het uitgangspunt:
- Excellente uitvoering & gezonde zakelijkheid: goede en snelle dienstverlening voor onze inwoners vormt de ruggengraat van ons werk.
- Samenwerking en participatie: samen met collega’s, andere teams, netwerken en de samenleving komen we tot een optimaal resultaat.
- Werken vanuit de bedoeling: niet alleen de regels en verordeningen staan centraal, maar de
betekenis ervan voor de samenleving. - Verstevigen van strategische slagkracht: beter inspelen op (toekomstige) ontwikkelingen, reflecteren,
analyseren, keuzes maken, koersvast zijn en coalities vormen. - Verstevigen van projectmatig en programmatisch werken: heldere opdrachten, strakke lijnen
uitzetten en duidelijke afspraken zorgen voor efficiëntie, resultaat en eigenaarschap. - Digitalisering, standaardisering en data gedreven werken: standaardisering, automatisering en
digitalisering geeft ruimte voor maatwerk. Datagedreven werken is onmisbaar voor goede dienstverlening. - Vakmanschapsontwikkeling en aantrekkelijk werkgeverschap: 21ste-eeuwse vaardigheden, talent
optimaal benutten en aantrekkelijk werkgeverschap helpt bij een goede match tussen werk en medewerkers.
De schaalsprong bewerkstelligen we in een context van niet alleen financiële krapte, maar ook krapte op de arbeidsmarkt.
Een goede match tussen vraag en aanbod
We hebben te maken met een hoge in- en uitstroom van personeel. Dit vergt een extra investering in het vinden, binden en boeien van personeel en het verder professionaliseren van de organisatie vanuit de bovengenoemde pijlers. We intensiveren de begeleiding van werving- en selectieprocedures en we ontwikkelen een onboarding programma waarmee nieuwe collega's snel op vlieghoogte komen. In het verleden hebben we tijdelijke formatie gekregen voor een recruiter. Gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de professionele HR organisatie die we willen zijn is het nodig om deze functie structureel in te vullen. We stellen voor om hiervoor vanaf 2025 jaarlijks € 86.000 beschikbaar voor te stellen.
Goed werkgeverschap
Een goede positionering van de gemeente Oss als werkgever is belangrijk. Dit bewerkstelligen we o.a. door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. We zetten de komende jaren extra in op de beleidsadvisering rechtspositie en arbeidsvoorwaarden, mede als gevolg van het toenemend aantal meldingen rondom sociale veiligheid en integriteit. Maar ook is er verhoogde aandacht voor privacy en informatieveiligheid.
We gaan in versterkte mate het goede gesprek met elkaar voeren over functioneren, veilig en gezond werken en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast ‘wapenen’ we onze medewerkers tegen ondermijning en zorgen we ervoor dat hun integriteitsbewustzijn en signaalvaardigheid wordt ontwikkeld. Zodat we een betrouwbare overheid zijn en blijven.
Vitale medewerkers
Een veilige werkomgeving en een gezonde werk-privé balans vormen een belangrijke basis voor het behoud van medewerkers. We investeren in en hebben aandacht voor sociale veiligheid en integriteit. We werken aan bewustwording en kennis over integer werken en handelen. We herijken het vitaliteitsbeleid met als resultaat het terugdringen van verzuim en het verminderen van werkdruk.
Digitalisering en datagedreven werken
Wij nemen de uitdaging aan om de kracht van de digitalisering verder te benutten. Digitalisering zet ons bedrijfsmodel de komende jaren op zijn kop. Voor veel werkzaamheden en producten vormt de IT de ruggengraat. Digitalisering gaat verder dan IT. Het gaat juist om de samenhang tussen wat er aan informatievoorziening, technologie, data en organisatie (verandering) nodig is om de digitaliseringsambitie van onze gemeente te realiseren. Daarom gebruiken wij de I-strategie die inzicht geeft in de randvoorwaarden, activiteiten en resultaten die nodig zijn op weg naar een veilige, mensgerichte, transparante, effectieve en digitale toekomst. De I-strategie is ons kompas.
Als een betrouwbare overheid zijn wij verplicht om de informatievoorziening op orde te hebben. Beschikbare en juiste data zijn onmisbaar voor goede dienstverlening, goede bedrijfsvoering en goede beleids- en besluitvormingsprocessen. Net als databewuste en datavaardige medewerkers. Het programma 'Naar Data met waarde(n)’ loodst ons de komende jaren richting een datagedreven organisatie.
Richting 2025 en verder zien we de volgende belangrijke ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en datagedreven werken:
- NIS2 richtlijn: De Europese Network and Information Security (NIS2) richtlijn heeft als doel om de cyberbeveiliging en weerbaarheid van belangrijke en essentiële entiteiten van lidstaten te verbeteren. Daarbij worden gemeenten aangemerkt als essentiële entiteit, wat resulteert in intensiever toezicht. De NIS2 stelt strengere beveiligingseisen aan:
- Effectief PDCA-proces voor informatiebeveiliging volgens internationale norm ISO 27001.
- Bedrijfscontinuïteitbeheer van kritische processen.
- Beveiliging en beheer van Operational Technology (OT) systemen. Dit zijn systemen die gebruikt worden voor het beheer van operationele processen in de fysieke wereld zoals; toegangssytemen, camera's, gemalen en verkeersregelinstallaties.
- Controle op beveiligingsmaatregelen in samenwerkingsverbanden, bij partners en leveranciers (leveranciersmanagement, m.n. cloud).
- Verantwoording richting toezichthouder.
- De inrichting van een Azure DataWareHouse (DWH): Dit is een essentieel onderdeel voor de uitvoering van reeds vastgestelde visie 'Oss, op weg naar een 100.000+ gemeente' (pijler 6), de datastrategie gemeente Oss en cloudstrategie 2020. Met het DWH minimaliseren we het fysiek dupliceren van data zoveel mogelijk en zorgen we op een efficiënte en veilige manier voor het publiceren van informatieproducten. De eerder versnipperde data wordt gestructureerd, gevisualiseerd en is sneller en eenvoudiger te gebruiken voor de interne organisatie en externe afnemers. De komende jaren neemt de business urgentie naar datagedreven werken toe. Besluit- en beleidsvormingsprocessen moeten worden onderbouwd met geanalyseerde data. Daarmee neemt ook de omvang van data en informatieproducten toe. Het DWH is randvoorwaardelijk om dit te beantwoorden.
- Communicatie van MS365 naar VIVA: We zetten het huidige InternOss om naar Microsoft Viva. Viva bestaat uit meerdere tools zoals Sharepoint Online, Viva Connections, Viva engage en Delve. Door deze in combinatie in te zetten sluiten we beter aan bij vraag vanuit de organisatie om informatie binnen afdelingen, domeinen, organisatie eenvoudig, snel, gestructureerd en flexibel te delen en hiermee zorgen we dat medewerkers beter verbonden blijven met de organisatie.
- 'Prof' is het projectenbureau voor Bedrijfsvoering en Dienstverlening. Projecten worden in relatie gebracht tot de organisatiestrategie en de verdeling van capaciteit en middelen over projecten gemanaged. We zien een sterke toename in de vraag naar projectleiders met name gericht op de digitaliseringsambitie. Dit resulteert erin dat we naast de 2 fte nog continu projectmanagers inhuren. De verhouding externe, zeer kostbare, inhuur en eigen formatie is scheef gegroeid en niet wenselijk. Eigen projectleiders kennen de organisatie, kennis blijft binnen de organisatie, nazorg is beter geborgd, onderlinge afstemming is efficiënter omdat zij de interne procedures en collega’s kennen. Voor het verhogen van het niveau van het projectenbureau en borgen van de effectiviteit ervan voor de organisatie is het nodig om met 2 fte de eigen formatie uit te breiden. Voor de dekking van deze formatie maken we gebruik van projectfinanciering, projecten die starten moeten altijd financiële dekking hebben voor projectmanagement en overige projectkosten. Vaak komt financiering hiervoor uit nieuwe wet- en regelgeving of uit verbetertrajecten in de organisatie. Met deze middelen wordt inzet van projectmanagement verrekent met het projectenbureau. Voor de opstart en borging van dit concept is echter wel achtervang en dus garantiestelling nodig vanuit de organisatie reserve.
Programma Schadewijk
Voor veel mensen in de Schadewijk is hun buurt of straat een vertrouwde plek waar ze zich thuis voelen en het goed hebben. Maar, ze krijgen daarbij te maken met veel meer uitdagingen dan andere inwoners elders in Oss hebben. Er is sprake van grote kansenongelijkheid onder andere op het gebied van arbeidsmarkt, onderwijs, woningmarkt, gezondheid. Daarnaast geldt voor de Schadewijk, net zoals veel volkswijken in Nederland die na de oorlog gebouwd zijn, dat een aantal woonbuurten niet meer voldoen aan de eisen en wensen van nu (en de toekomst). Ontwikkelingen op het gebied van o.a. duurzaamheid, langer zelfstandig thuiswonen en de veranderende bevolkingssamenstelling maken transformatie en renovatie noodzakelijk.
We willen de Schadewijk de komende jaren klaar maken voor de toekomst, en er daarbij tegelijkertijd voor zorgen dat de wijk het karakter van de volkswijk blijft houden die het nu is, waar mensen naar elkaar omkijken en elkaar helpen als dit even nodig is. Dit betekent dat we vanuit het integrale Programma Schadewijk de komende twee decennia extra gaan investeren in de wijk. Met als ambitie dat elk kind in de Schadewijk kansrijk opgroeit en dat alle inwoners in gezonde omstandigheden in een fijne straat of buurt wonen en leven. We zijn hiervoor een integrale gebiedsvisie voor aan het opstellen, en vertalen deze in een uitvoeringsagenda (eind 2024). Vanaf 2025 zullen we gaan starten met deze uitvoeringsagenda.
Om de kansengelijkheid van inwoners van Schadewijk te vergroten moeten we de komende jaren in verhouding meer gaan investeren dan elders in Oss. Het jaarlijkse beschikbare budget voor Schadewijk zetten we in voor extra inzet van professionals in Schadewijk en eventuele activiteitenkosten. Maar, er is voor het realiseren van de extra inzet die nodig is in de wijk meer nodig. Op het moment dat er geen dekking komt voor de benodigde sociale en ruimtelijke investeringen, dan vertraagt dit de voortgang van de integrale gebiedsaanpak Schadewijk.
We stellen voor om bij de programmabegroting 2025-2028 een incidenteel bedrag beschikbaar te stellen van € 0,5 miljoen en dit te storten in een nieuwe reserve ‘Schadewijk’. Hiermee kunnen we de komende jaren extra investeren in de Schadewijk en incidentele kosten afdekken. We verwachten extra kosten voor onder andere participatie- en communicatietrajecten, het opwaarderen van de openbare ruimte naar een plek met meer groen en het dekken van restposten bij het behouden of vernieuwen van voorzieningen in de wijk. Daarnaast willen we zorgen van voldoende vaste gezichten in de buurten vanuit ONS Welzijn en de gemeente.
Participatie
De visie op participatie krijgt verder vorm in samenhang met de Visie Sociale Basis Oss 2040. Daaruit volgt dan ook het beleid: hoe richten we als Osse samenleving participatie in? Hoe betrekken we elkaar bij onze ideeën, plannen en projecten? De organisatie van het project is herijkt en wordt opnieuw ingericht om slagvaardiger en sneller tot de beoogde resultaten te komen. In 2025 willen we de belangrijkste projectresultaten (participatiebeleid, afwegingskader en duidelijkheid over rollen en organisatie rond participatie) opleveren.
Ondertussen zijn we gestart met het versterken van het vakmanschap in de gemeentelijke organisatie op het vlak van participatie en dat bouwen we in 2025 verder uit. Daarom wordt het kennisplatform participatie (nu nog onderdeel van het project) in de lijn georganiseerd. Het platform fungeert in 2025 steeds meer als adviseur en aanjager voor participatie en biedt kennis en kunde aan collega’s die met een participatietraject bezig zijn of ondersteunt bij de organisatie daarvan.
Inmiddels is ook een traject met de Wijk- en Dorpsraden (WDR) bijna afgerond. Daarin hebben de raden samen hebben gekeken naar hun rol en betrokkenheid bij participatie in Oss. Het vervolg daarvan (afspraken tussen de WDR en gemeentelijke organisatie om de participatie in Oss te versterken) werken we verder uit. In 2025 moet dit goed georganiseerd zijn.
Financiële vertaling van de speerpunten en maatregelen
We geven hierna de financiële vertaling weer van de speerpunten en de eventuele maatregelen voor besparingsmogelijkheden. We werken deze posten uit richting de programmabegroting 2025-2028.
Prioriteiten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Verordening rechtspositie raads- en commissieleden | 25 | 25 | 25 | 25 | |
Dienstverlening | |||||
- Tijdelijke projectleider onderzoek verbetering/vervanging website | 40 | ||||
- Uit reserve Dienstverlening | -40 | ||||
- Gezichtscans identiteitsbewijzen | 71 | 25 | 25 | 25 | |
Versterking afdeling Personeel & Organisatie | 122 | 126 | 99 | 103 | |
Projectenbureau bedrijfsvoering | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Digitalisering en datagedreven werken | |||||
- NIS 2 | 330 | 330 | 330 | 270 | |
- Datawarehouse (Azure) | 102 | 102 | 102 | ||
Vormen reserve Schadewijk | 500 | ||||
Totaal programma 9. Besturen in verandering van tijden | 0 | 1.150 | 608 | 581 | 423 |
Verordening rechtspositie raads- en commissieleden
De verordening voor rechtspositie voor raads- en commissieleden wordt aangepast. Mogelijk leidt dit tot extra kosten door een vergoeding voor reiskosten en aanpassing van de regeling voor burgerleden, het gaat om een bedrag van rond de € 25.000.
Tijdelijke projectleider onderzoek website
Een goed onderhouden en toegankelijke website is essentieel. Daarom hebben we de inhoud van onze website opgeschoond en een strategie ontwikkeld voor ons online platform. Daarmee zijn we er nog niet. Een goede website moet voldoen aan wet- en regelgeving, veiligheid en toegankelijkheid. In 2024 zetten we voorbereidende stappen om tot een concreet verbetervoorstel hiervan te komen. We stellen voor om € 40.000 beschikbaar te stellen voor een projectleider en dit te betalen uit de reserve dienstverlening.
Gezichtscans identiteitsbewijzen
Om identiteitsfraude effectief te bestrijden gaan we gezichtsscanners inzetten. Dit kost € 71.000 in 2025 en daarna jaarlijks € 25.000. Deze technologie stelt ons in staat om op een veilige en efficiënte manier vast te stellen of de aanvrager van een nieuw identiteitsbewijs daadwerkelijk overeenkomt met de persoon op de foto van het oude paspoort of rijbewijs.
Versterking afdeling personeel & organisatie
Voor het versterken van de afdeling personeel & organisatie willen we inzetten op de volgende drie onderdelen:
- Een recruiter: Op dit moment zetten we een recruiter in voor de vele vacatures die we hebben. Deze functie was incidenteel, tot en met 2024. We zien echter dat het aantal vacatures hoog blijft en de inzet van belang is. We stellen daarom voor om de functie structureel te maken/financieren. Dit kost jaarlijks € 86.000.
- Span of control afdeling P&O: We stellen voor om een functie van coördinator om te laten zetten naar een functie van teamleider. Hiermee wordt de span of control van de afdeling P&O verbeterd.
- Voor de kernregistratie personeel hebben we extra uitvoeringscapaciteit nodig. We hebben hiervoor jaarlijks € 31.000. Na 2 jaar is de opdracht om dit te betalen uit een taakstelling binnen de afdelingen van bedrijfsvoering.
Projectenbureau bedrijfsvoering
'Prof' is het projectenbureau voor Bedrijfsvoering en Dienstverlening. Projecten worden in relatie gebracht tot de organisatiestrategie en de verdeling van capaciteit en middelen over projecten gemanaged. We zien een sterke toename in de vraag naar projectleiders met name gericht op de digitaliseringsambitie. De verhouding externe, zeer kostbare, inhuur en eigen formatie is scheef gegroeid en niet wenselijk. Eigen projectleiders kennen de organisatie, kennis blijft binnen de organisatie, nazorg is beter geborgd, onderlinge afstemming is efficiënter omdat zij de interne procedures en collega’s kennen. Voor de begroting werken we een voorstel uit om de eigen formatie structureel uit te breiden, waarbij we gebruik maken van de dekking uit projecten.
Vaak komt financiering hiervoor uit nieuwe wet- en regelgeving of uit verbetertrajecten in de organisatie. Voor de opstart en borging van dit concept is echter wel achtervang en dus garantiestelling nodig die we ook richting de begroting uitwerken.
NIS 2
De Europese Network and Information Security (NIS2) richtlijn heeft als doel om de cyberbeveiliging en weerbaarheid van belangrijke en essentiële entiteiten van lidstaten te verbeteren. Daarbij worden gemeenten aangemerkt als essentiële entiteit, wat resulteert in intensiever toezicht. De NIS2 stelt strengere beveiligingseisen aan diverse onderdelen. We hebben incidenteel € 180.000 verdeeld over 3 jaar nodig. Structureel is op basis van de huidige inzichten 2,5 fte extra nodig voor. Dit betekent een bedrag van jaarlijks € 270.000.
Opdracht richting de programmabegroting 2025-2028
De Europese wet moet nog doorvertaald worden naar landelijk niveau. Opdracht richting de begroting is om in beeld te brengen wat de noodzakelijke werkzaamheden zijn en in hoeverre hierin keuzes in te maken zijn qua ambitieniveau.
Datawarehous (Azure)
We stellen voor om € 306.000 beschikbaar te stellen, verdeeld over 3 jaar. Dit zorgt voor uitwerking van eerder vastgestelde Datastrategie. Met het DWH minimaliseren we het fysiek dupliceren van data zoveel mogelijk en zorgen we op een efficiënte en veilige manier voor het publiceren van informatieproducten. De eerder versnipperde data wordt gestructureerd, gevisualiseerd en is sneller en eenvoudiger te gebruiken voor de interne organisatie en externe afnemers. De komende jaren neemt de business urgentie naar datagedreven werken toe. Besluit- en beleidsvormingsprocessen moeten worden onderbouwd met geanalyseerde data. Daarmee neemt ook de omvang van data en informatieproducten toe. Het DWH is randvoorwaardelijk om dit te beantwoorden.
Om dit te realiseren richten we een cloud omgeving in. We hebben de komende 3 jaar financiering nodig om de nieuwe omgeving in te richten en klaar te maken voor de organisatie. Na 3 jaar kunnen we dan het huidige pakket uitfaseren en de beschikbare budgetten hiervoor inzetten. De € 306.000 besteden we aan een abonnement voor Azure, inhuur van expertise en kosten voor communicatie van data over de nieuwe datalijnen.
Vormen reserve Schadewijk
Het programma Schadewijk heeft een langjarig karakter. We kunnen nog niet goed voorzien waar we de komende jaren tegenaan gaan lopen en waar extra investeringsbehoefte is. Ook zullen we wat ‘handgeld’ kunnen gebruiken om indien nodig, snel kleinere problemen op te kunnen lossen. Daarnaast verwachten we extra kosten voor onder andere het opwaarderen van de openbare ruimte naar een plek met meer groen en het dekken van restposten bij het behouden of vernieuwen van voorzieningen in de wijk en wellicht de inhuur van benodigde expertise.
Daarom stellen voor om bij de programmabegroting 2025-2028 een incidenteel bedrag beschikbaar te stellen van € 500.000 en dit te storten in een nieuwe reserve ‘Schadewijk’. Hiermee kunnen we de komende jaren extra investeren in de Schadewijk en incidentele kosten afdekken.